Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Ustanovení o vedení obchodních knih se mění
takto:
1. V č. 32 všeobecného obchodního zákoníku
uvedeného zákonem ze dne 17. prosince 1862, č.
1. ř. z. z roku 1863, se vypouští odstavec
2; dosavadní odstavec 3 bude odstavcem 2.
2. V § 25, odst. 1 zák. čl. XXXVII/1875 (obchodního
zákona) se vypouštějí slova "vázané,
po listech běžnými čísly opatřené
a nití protažené."
(1) Ustanovení o průvodnosti obchodních
knih se mění takto:
1. § 295 zákona ze dne 1. srpna 1895, č. 113
ř. z., o soudním řízení v občanských
rozepřích právních (civilního
řádu soudního) bude zníti:
"Pokud obchodní knihy kupců, závěrečné
listy dohodců a jiné knihy vedené o provozu
hospodářství, živností a pod.
činí vzhledem k svému obsahu a k jednáním
a obchodům, na nichž se zápisy zakládají,
důkaz, posoudí soud podle § 272.
Soud posoudí podle § 272 také průvodní
moc obchodních knih, deníků a pod., vedených
v cizině, pokud mezinárodní smlouva neustanovuje
něco jiného."
2. § 322 zákona čl. 1/1911 (civilního
řádu soudního) bude zníti:
"Pokud obchodní knihy kupců, závěrečné
listy dohodců a jiné knihy vedené o provozu
hospodářství, živností a pod.
činí vzhledem k svému obsahu a k jednáním
a obchodům, na nichž se zápisy zakládají,
důkaz, posoudí soud podle § 270.
Soud posoudí podle § 270 také průvodní
moc obchodních knih, deníků a pod., vedených
v cizině, pokud mezinárodní smlouva neustanovuje
něco jiného."
(2) Zrušují se ustanovení:
1. §§ 19, 20 a 22 zák. č. 1/1863 ř.
z.;
2. čl. 34 až 37 všeobecného obchodního
zákoníku a čl. 77 až 79 zákona
ze dne 4. dubna 1875, č. 68 ř. z., o obchodních
dohodcích či sensálech;
3. §§ 31 až 34 a §§ 541 až 543 zák.
čl. XXXVII/1875.
Tento zákon nabývá účinnosti
15. dnem po vyhlášení; provede jej ministr
spravedlnosti v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Dosavadní zákonná úprava formy, v
jaké mají býti vedeny obchodní knihy,
je v zemích České a Moravskoslezské,
jakož i na Slovensku v podstatě stejná. Čl.
32 obch. zákoníku předpisuje, že obchodní
knihy musí býti vázány a list po listu
opatřeny běžnými čísly;
§ 25 zák. čl. XXXVII/1875 pak stanoví,
že obchodní knihy musí býti vázány,
po listech běžnými čísly opatřeny
a nití protaženy. Platné předpisy dovolují
tedy jen používání vázaných
a po listech číslovaných obchodních
knih. V praxi, zejména ve větších podnicích,
se však tímto způsobem z valné části
již obchodní knihy nevedou, nýbrž zápisy
se provádějí na volných listech. Tento
způsob účetních a obchodních
záznamů umožňuje u velkých podniků
rychlost jich provádění. Připouští
totiž jednak dělbu práce, jednak použití
psacích strojů, a tedy uplatnění zásady
hospodárnosti v podniku. Hlasy domáhající
se toho, aby možnost vésti obchodní knihy ve
formě volných listů byla vyslovena zákonem
a dosavadní předpisy byly v tom směru novelisovány,
nejsou nikterak nové a volání po takovéto
úpravě ozývalo se již dlouho před
válkou. Došlo také ohlasu v osnově nového
obchodního zákona (§ 50, odst. 2), ovšem
ne zplna, neboť tato osnova připouští
zápisy na volných listech spíše jen
jako výjimku a ještě ukládá,
aby alespoň dodatečně byly volné listy
svázány a očíslovány. Toto
kompromisní řešení nelze však považovati
za příliš šťastné a zcela
vyhovující, zejména když se neurčují
ani podmínky, za kterých se lze od zásady,
že obchodní knihy mají býti vázány,
odchýlit. Nyní přišla znovu s podnětem
novelisace Hospodářská rada; její
generální sekretariát poukazuje zejména
k nutnosti sjednotit - se zřetelem k plánování
v hospodářství - podnikové účetnictví
(Zákon o jednotné organisaci podnikového
početnictví vyšel již ve sbírce
pod č. 116/46).
Otázka způsobu vedení obchodních knih
ovšem úzce souvisí s otázkou jejich
průvodnosti. Tu si nutno předem uvědomiti,
zda dosavadní právní předpisy (ustanovení
čl. 34 obch. zákona a § 31 zák. čl.
XXXVII/1875) přiznávají vázaným
obchodním knihám zvláště kvalifikovanou
průvodnost či nikoliv. Jde o výklad cit.
ustanovení v tom smyslu, zda znamenají průlom
do principu volného uvažování důkazů,
vytčeného v § 272 c. ř. s. (na Slovensku
v § 270 zák. čl. -I/1911). Randa (Obchodní
právo rak. I., str. 171) sice v čl. 34 obch. zák.
toto omezení spatřoval, ale pozdější
nauka i praxe (Tilsch, Einfluss der Zivilprozessgesetzes auf das
mater, Recht, str. 213, Wenig. Příručka obchodního
práva, str. 156, Hermann Otavský, Komentář
k obch. zák., str. 87, Hora, Československé
právo procesní, II., str. 329, rozh. nejv. s. sb.
n. č. 3824) nikoliv. Literatura i judikatura docházejí
tu k souhlasnému náhledu že omezení
toto je pouze zdánlivé a že je ponecháno
volnému uvážení soudce, jakou míru
průvodnosti chce přiznati obchodním knihám,
vedeným jako důkaz. Posuzuje se tedy důkaz
obchodními knihami jako každý jiný důkaz
listinný. Tento náhled došel výrazu
jak v osnově nového obchodního zákona
(§ 56), tak ve vládním návrhu nového
civilního soudního řádu (§ 295,
odst. 1). Stejným způsobem posuzuje judikatura i
důkaz vedený zápisy na volných listech,
i když tyto listy nepovažuje za řádně
vedené obchodní knihy (rozh. nejv. s. sb. n. s.
č. 10271). Proto ministerstvo spravedlnosti, rozhodnuvší
se připustiti vedení obchodních knih i ve
formě volných listů, přistoupilo zároveň
i k úpravě jejich průvodnosti, a to tak,
že se posuzují jako každý jiný
důkaz listinný volným uvážením
soudce. Z toho, co bylo právě vylíčeno,
jde najevo, že tu vlastně neběží
o novou úpravu, neboť zásada volného
ocenění obchodních knih platí již
v dosavadním právu. Osnova odstraňuje pouze
ta ustanovení obou obchodních zákonů,
která mluví o "neúplném důkazu"
obchodních knih v duchu tehdy panující zákonné
theorie průvodní, ačkoliv i tato ustanovení
v podstatě vyslovují princip volného ocenění
průvodnosti obchodních knih soudcem a pouze způsob,
jak tak činí, vzbuzuje pochybnosti.
K jednotlivým ustanovením osnovy se poznamenává
ještě toto:
Osnova považuje za postačitelnou a vznesenému
požadavku za zcela vyhovující úpravu,
kterou se z obou obchodních zákoníků
vypouštějí ta ustanovení, jež předpisují,
aby obchodní knihy byly vedeny ve formě vázaných
knih. Přitom se nepokládá za nutné,
ani za účelné, aby stejné uvolnění
ve formě vedení obchodních knih bylo poskytnuto
i obchodním knihám, které musí vésti
obchodní dohodci (čl. 71 obch. zákona, §
536 zák. čl. XXXVII/1875); ovšem pokud jde
o jejich průvodnost, byla i pro ně ražena zásada
volného uvažování důkazů
a se zřetelem na to byla v čl. II osnovy zrušena
i ustanovení čl. 77 až 79 zák. č.
68/1875 ř. z. a §§ 541 až 543 zák.
čl. XXXVII/1875.
Novou úpravou se expressis verbis vyjadřuje zásada,
že se obchodní knihy oceňují jako každý
jiný důkaz listinný volným uvážením
soudcovským. Jak se již stala zmínka, rozšířena
byla tato zásada i na obchodní knihy dohodců
a dále i na obchodní knihy vedené v cizině,
poněvadž - s výjimkou, že by bylo jinak
ustanoveno v mezinárodní smlouvě - není
rozumného důvodu, proč by při oceňování
těchto knih mělo býti postupováno
tak, jak dosud předpisuje ustanovení § 295,
odstavec 2 c. ř. s. Se zřetelem na zásadu
volného oceňování důkazu vedeného
obchodními knihami, vyslovenou novou úpravou §
295 c. ř. s. a § 322 zák. čl. I/1911,
bylo ovšem dále třeba zrušiti všechna
ta ustanovení platného zákonodárství,
která nejsou s touto zásadou v dokonalém
souladu.
Lhůta 15 dnů stanovená v § 5, odst.
1 dekretu presidenta republiky č. 19/1945 Sb. o Sbírce
zákonů a nařízení republiky
Československé pro nabytí účinnosti
považuje se za dostačující.
Provedení navrženého zákona nezpůsobí
žádné náklady státní pokladně.