Pátek 6. února 1931

Ve středu odpoledne o 3 hod. měl se konati tábor nezaměstnaných v Duchcově. Za tím účelem se sešli dělníci z blízkých obcí, aby v sídle okr. úřadu upozornili na svoji bídu. V Ledvicích u Duchcova se seřadili dělníci z blízkých obcí, a to z Biliny, Hostimic, Břežánek a Zelenky. Nešlo však o žádný ozbrojený průvod. Za průvodem postupovali po celé šíři silnice četníci s nasazenými bodly. V místě, kde se silnice zahýbá pod viaduktem, byli očekáváni kordonem četníků. Podle výpovědi účastníků průvodu, i nekomunistů dokonce i státních zaměstnanců [Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. února 1931 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z této těsnopisecké zprávy.] Jak podlé, jak nízké je tvrzení sociálfašistických tiskovin, které píší o demagogii komunistů, které píší, že pro větší slávu komunistického senátora byly obětovány 4 životy. [Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. února 1931 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy.] Podle těchto lokajů není vinen dnešní vražedný systém, který zbavuje dělníky chleba, není vinen kapitalistický režim, který odsuzuje dělníky k smrti hladem. Tito podaření zástupci pracující třídy obviňují komunistickou stranu, obviňují komunistické poslance a senátory, že oni jsou vinni. Tedy strana, která bojuje za odstranění dnešního nemravného kapitalistického režimu, strana, jejíž příslušníci jsou vláčeni kriminály, je prý vinna. Senátor soudr. Stránský, který se postavil v čelo průvodu, soudr. Stránský, kterému stejně hrozilo nebezpečí zastřelení jako druhým účastníkům, je nyní vinen. Jaký to hluboký ideový i mravní úpadek! Jak daleko jsou vůdcové socialistů ve svém spojenectví s buržoasií zatlačeni! Socialistické tiskoviny ve svém štvaní daleko předstihují buržoasní tiskoviny a dokonce i prohlášení Udržalovo. Pánové, chcete klid a pořádek. Ano, my bojujeme za klid a pořádek a tento nastane tehdy, až zbavíme výrobu dnešního parasitismu. [Další věty byly usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. února 1931 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučeny z těsnopisecké zprávy.]

Prohlášení Udržalovo bylo předneseno na základě četnické relace, která samozřejmě je jednostranná a má působiti na veřejné mínění, že bezbranní dělníci jsou sami vinni. (Výkřiky komunistických poslanců.) Na druhé straně je toto prohlášení určeno k uklidnění buržoasie, že potlačovací aparát je pohotově chrániti její nahromaděné zisky.

Jaká je tedy skutečnost? Případ je již dostatečně znám a je najmě znám podle informací vyšetřujících orgánů. Nebyli však tázáni dělníci, nebyli tázáni nestranní svědci. Pravdou je, že dělnictvo bylo v pravém slova smyslu sevřeno. Pravdou, je, že dělníkům hrozila smrt nejen zepředu, nýbrž i zezadu postupujícím kordonem četníků. Sen. Stránský v posledním okamžiku volal na dělníky a upozorňoval, aby se nedali vyprovokovati. Rozkaz byl ovšem dán, že má býti použito zbraní. Byl to rozkaz okresního hejtmana Manna, který byl dán telefonicky na dotaz četníků a byl zachycen.

Ve středu večer, když jsme vyšetřovali okolnosti střílení, přihlásil se nám jistý muž nekomunista, ba odpůrce komunismu - byl to podnikatel, který disponuje také telefonem a řekl nám toto: Odpoledne, když jsem zvedl sluchátka, abych si telefonicky vyřídil svou záležitost, byl jsem patrně špatně připojen na linku, na níž se mluvilo. Zaslechl jsem zřetelně tento dialog (Slyšte!): A co máme dělat? (Výkřiky.) Na každý pád musíte zabrániti jejich příchodu do města, případně použijte také zbraně. (Slyšte! - Výkřiky.) Je faktem, že také této zbraně bylo použito. (Výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda dr Lukavský zvoní.) Nebude třeba dlouho hádat, mezi kým plynul tento rozhovor. Zajisté to nebyly nějaké námluvy, ani rozhovor týkající se nějaké obchodní záležitosti. Z toho je vidno, že bylo vše náležitě připraveno, že byl dán rozkaz k přímému vraždění.

Děje se tak za souhlasu 6 socialistických ministrů. Meissnerovo ministerstvo a ministerstvo vnitra zajišťuje nezaměstnané. Je to právě ministerstvo vnitra, které tímto způsobem nezaměstnané sytí, že jsou nasyceni navždy, a když ne to, zabezpečuje je aspoň v kriminále.

Kdo vystřelil první v Duchcově? Byl to četník Práchenský, který je velice dobře znám v okolí Duchcova. Před tím sloužil v Ledvicích a vyznamenával se přílišnou úřední horlivostí. R. 1927, když jeho bratr spáchal loupežnou vraždu na jedné trafikantce v Praze a byl odsouzen k trestu smrti, dal se přeložiti do Duchcova. To znamená, že tento četník pochází z degenerované rodiny a že by vůbec neměl býti ani ve státních službách.

Navštívil jsem raněné v duchcovské nemocnici. Jejich zranění byla způsobena v době, kdy již k četníkům byli obráceni zády. Jednomu dělníku - a byl to náhodou příslušník strany soc. demokratické - byl kabát na zádech úplně rozryt drobnými střepinami. Několik těchto drobných střepin mám zde. (Ukazuje je.) Hrozný obraz skýtali 4 mrtví, kteří leží v umrlčí komoře. Josef Studnička utrpěl strašné zranění do prsou, je celý zalit krví. Zůstal na místě mrtev. Jeho zranění bylo způsobeno gelou. Byla to strašná rána do pravé části prsou. Taktéž břišní zranění Zeithammerovo a Lamačovo bylo takového rázu, že nastala brzy poté, kdy byli zavezeni do nemocnice, smrt. Taktéž Josef Kadlec nepřežil amputaci levé nohy. (Výkřiky posl. Klimenta.)

Co se týče pomoci raněným, nebylo zde vůle, nebylo zde ochoty četníků, aby okamžitě se postarali o [Další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. února 1931 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy.] raněné. Nejenom že netelefonovali ani pro záchrannou stanici, nýbrž dali těžce raněné dopraviti do nemocnice na obyčejných vozidlech. (Výkřiky komunistických poslanců.) Myslím, že dnešní policie se úplně vyrovná carské policii. (Výkřiky posl. Klimenta.) Viděl jsem vyhublá těla těchto ubožáků, kteří v takovém mládí byli vybaveni navždy. Tito lidé nejsou tak tělesně vyspělí, (Výkřiky posl. Klimenta.) naopak jsou úplně vyhublí, až na jednoho, jsou to, abych tak řekl, téměř úplné kostry. [Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. února 1931 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy.] Prolitá krev je důkazem, že buržoasie používá již posledních prostředků. (Výkřiky.) Ano, kdyby neměla své spojence, kdyby se nemohla opírati o své spojence, pak by si to také nemohla dovoliti, a právě proto, že je posílena těmito vůdci, a právě proto, že se jí ještě daří klamati dělníky, má dnes buržoasie možnost postupovati bezohledně v každém případě proti dělníkům.

Čtyři nezaměstnaní dělníci, kteří vyšli se svými kamarády demonstrovati na ulici za chléb a práci, byli četníky zastřeleni.

To je zpráva, která dnes letí celou Československou republikou a která hýbe všemi závody. A řada dalších událostí, krvavé srážky v Aši, při nichž bylo zraněno četnickými bajonety 100 nezaměstnaných dělníků, řádění četnictva v Mostě, v Litoměřicích, denní srážky nezaměstnaných i pracujících dělníků se státní mocí, při nichž jsou dělníci krvavě zbiti obušky a kolbami, to všecko dokazuje, že krvavá srážka na duchcovské silnici nebyla náhodná.

V neděli taktéž konala se schůze nezaměstnaných v Jedovnicích a měl býti konán tábor, který byl však zakázán. Nezaměstnaní omezili se na konání schůze na základě §u 2 zákona shromažďovacího. Co se stalo? Do místnosti vnikli četníci zezadu. Je pochopitelné, že v takové místnosti, kde jest jenom jeden vchod, není možno dělníkům okamžitě opustiti místnost. Četnickými pažbami a četnickými kolbami byli dělníci vyháněni z této místnosti. Jeden dělník dostal ránu do prsou, takže zůstal okamžitě bez vědomí. Musil býti ihned převezen do nemocnice do Brna. Trvalo to 3 hodiny, než byl přiveden k vědomí. To jsou recepty buržoasie, takovým způsobem se sytí nezaměstnaní dělníci. Jak dlouho s tím páni vystačí, nevím. (Výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda dr Lukavský zvoní.)

Nejen to, ale když dělník řekne u soudu, že byl bit, tak prostě státní nadvládní si vyhradí jeho soudní stíhání. (Výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda dr Lukavský zvoní.)

To znamená, že četník a policie má neobmezenou moc, že si může dovoliti každé násilí a že si může vynucovati i různé výpovědi na jednotlivých zatýkaných dělnících. (Výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda dr Lukavský zvoní.)

Nejde o náhodu, jde o celý systém. Vláda, která jednotně před několika dny zamítla návrhy komunistických poslanců na zavedení státní podpory pro všechny nezaměstnané dělníky a zkrácení pracovní doby, ukazuje dnes duchcovskými výstřely jasně, jak chce řešiti krisi a mírniti bídu pracujících. Nezaměstnané dělníky vedly do ulic hlad a bída. Demonstrovali za své požadavky, žádali práci a chléb. Vláda Udržal-Bechyňova jim dala jasnou odpověď - dala jim olovo.

Tato hrozná tragedie byla důkladně připravována nejen systematickým zesilováním státního aparátu, nýbrž po řadu posledních týdnů byla pro ni činěna úsilovná propaganda všemi vládními činiteli, celým vládním tiskem. Po řadu týdnů volá všechen měšťácký a sociálfašistický tisk po nejostřejším postupu proti dělnictvu, volá po krvi revolučních dělníků. Právě jeden den před střílením na Duchcovsku vyhrožuje min. předseda Udržal za souhlasu Hamplova a za souhlasu všech vládních stran dělnictvu, že "klid a pořádek" proti hladovým dělnickým masám bude udržen všemi prostředky.

Po řadu týdnů štve "Večer" za souhlasu celého měšťáckého tisku proti nezaměstnaným dělníkům. Hladem a zoufalstvím rozbouřené masy nazývá chátrou a volá po ostrém postupu vládních orgánů. Po řadu týdnů se "České slovo" [Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. února 1931 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy.] rozplývá nadšením nad moderní výzbrojí a nad pohotovostí policie a četnictva, vyhrožujíc hladovým dělníkům, kteří by se odvážili zahájiti boj o skývu chleba, obušky, kolbami, automatickými stříkačkami - a konečně olovem. (Posl. Hodinová: Posl. Prokeš řekl, že s tou lůzou nezaměstnaných nemá co mluviti!) Ano, dnes již ne.

Po řadu týdnů se den ze dne v měšťáckém a sociálfašistickém táboru volá po pevné a bezohledné ruce proti dělnictvu, volá se po dělnické krvi. Tragedie na duchcovské silnici je nutným závěrem těchto štvanic. A zběsilé útoky, které nyní po strašlivé události rozvinuje měšťácký a sociálfašistický tisk proti dělnictvu, mluví jasně o tom, že případ duchcovský nemá ani pro budoucnost zůstati ojedinělým. Střílení do lidu v Duchcově má býti pouze jiným případem nového vládního kursu proti dělnictvu. Hlad a bída dělnických mas, která nebyla zmírněna ani o píď všemi slavnými prohlášeními vlády, má býti léčena novými metodami. Odpor dělnických mas, jejich boj o chléb a o záchranu holé existence má býti zlomen násilím. A tam, kde nestačí pendreky, tedy olovem.

Střílení do lidu v Duchcově znamená novou éru kapitalistické ofensivy proti proletariátu. Buržoasie jím zahajuje období, kdy sahá dělnictvu již nejen na mzdy, nejen na jeho životní úroveň, nýbrž i na jeho životy. Vraždí dělníky nejen hladem, nýbrž i olovem. Střílení do lidu v Duchcově však znamená také novou éru pro dělnictvo, pro jeho veliký boj.

Dělníci se nedají zmásti štvaním měšťáckého tisku a zbabělými lžemi sociálfašistů. Nezaměstnaní dělníci, neorganisovaní, sociálnědemokratičtí i česko-socialističtí, kteří v jednotných řadách demonstrovali v Duchcově, v Mostě a v celé republice, vědí velmi dobře, že boj jejich duchcovských kamarádů nezaměstnaných je spravedlivý. Vědí, co je hlad a bída. Vědí, že cesta boje, cesta jednotných bojovných demonstrací jest jediná cesta dělnického boje o chléb, o záchranu holé existence.

Dělníci v továrnách, kteří každý den čekají vyhazov, vědí, že boj nezaměstnaných dělníků je jejich věcí, že masy dělníků, které dnes bloudí bez práce na ulicích všech měst republiky, jsou jejich kamarády.

Dělnictvo chápe - bylo střeleno do nás. Střílení do lidu v Duchcově - toť nový program vlády Udržal-Bechyňovy na zlomení odporu pracujících. Dělnictvo odpoví v závodech jednotnou frontou všech čestných proletářů, závodními schůzemi a demonstracemi proti režimu hladu a olova. Odpoví mohutnými demonstracemi na ulicích, stmelením proletářských řad, stupňováním proletářského boje za chléb, práci, za svobodu. (Potlesk a výkřiky komunistických poslanců.)

Místopředseda dr Lukavský (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Pik. Dávám mu slovo.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Ve vládním prohlášení bylo apelováno na všechny síly, aby pomáhaly při řešení krise hospodářské a ji provázející nezaměstnanosti. Jest třeba položiti otázku, které jsou to síly, jež vláda volá ke spolupomoci, aby těžký problém hospodářské situace byl řešen. Myslím, že na prvém místě je stát, samospráva, soukromé podnikání a administrativa. Pro okamžitou pomoc v zájmu oživení hospodářského života, než se zotaví průmyslová výroba, klademe důraz na investiční pomoc státní a samosprávy. Obě jsou v určité spojitosti. Investiční akce státní závisí v prvé řadě na opatření prostředků finančních a investiční akce samosprávná nejen na opatření úvěrů potřebných, nýbrž i na rozhodování okresních a zemských úřadů nebo výborů o rozpočtech na r. 1931. Tím jest také investiční akce samosprávná závislou i na administrativě státní, která o těchto rozpočtech rozhoduje a která zároveň rozhoduje o subvencovaných projektech, pokud na podpory státní podle platných zákonů jsou samosprávné složky odkázány. V těchto třech silách, ve státu, samosprávě a administrativě jest základ úspěchu nebo neúspěchu celého investičního projektu. Na nich záleží, zda v nejbližších měsících rozvine se větší pracovní ruch, nebo zda má podnikání živořiti a tím živořiti i masy nezaměstnaných, kteří čekají na práci, aby ukojili své nejnutnější životní potřeby. Přicházejí-li v úvahu nejprve investice státní, jest zde důležitá okolnost, že státní rozpočet na r. 1931 jest již v právní účinnosti, že tudíž není žádných překážek, aby nemohly býti uplatněny položky, jež se týkají investičního podnikání státního. Jest třeba ovšem poznamenati, že pojem investic státních je zcela něco jiného, než se nám vykládá v prohlášení vlády. Vláda tu má na mysli 2 miliardy, které jsou obsaženy v rozpočtu státním na rok 1931. Připomínám k tomu, že tyto investiční položky jsou normálními položkami každého státního rozpočtu, ano musím potvrditi, že letošní částka investiční jest o několik set tisíc menší, nežli roku loňského. Tato částka 2 miliard Kč byla vložena do rozpočtu za normálních poměrů. Je to ovšem ohromná částka. Těmito 2 miliardami mohl by býti značně oživen celý náš hospodářský život, kdyby státní správa ihned zadala dodávky jen průmyslovým, textilním, oděvním a obuvnickým živnostem. Těmito dodávkami rozvinula by se práce v těch podnicích a živnostech, které byly krisí nejvíce postiženy. Je tedy nutno přiznati, že této investiční položky 2 miliard, kterou disponuje stát a kterou má krytu rozpočtem státním, tedy příjmy daňovými a státními příjmy vůbec, mohl by stát použíti velmi rychle a účelně na ozdravení hospodářského života.

Jde nám nejprve o to, aby byl oživen život podniků, které byly nejvíce postiženy. Jde o to, aby masy továrního dělnictva byly přivedeny k výrobě, aby si vydělávaly a nebyly odkázány na státní podpory a na podpory z jiných zdrojů. Běží nejprve o tovární a živnostenské dělnictvo, poněvadž pro ostatní část nezaměstnaných, pro dělnictvo stavební a necvičené, jest možno postupně realisovati další investiční práce státní a samosprávné. Proto klademe důraz na to, aby z této položky 2 miliard zejména ministerstvo železnic, ministerstvo pošt a veřejných prací, uvedly ihned v pohyb pracovní ruch tím, že jednak objednají to, co ve státním rozpočtu jest již obsaženo, a že dají podnět k realisování dalších projektů.

Pokud se týká investic jiných, které mají býti přiměřeny dnešní mimořádné době, bude nutno, aby tato otázka byla rychle řešena půjčkou. Je lhostejno, bude-li to půjčka vnitřní anebo půjčka zahraniční. Jde o to, aby to potřebné plus, to více na investičních projektech bylo okamžitě kryto finančně.

Je tedy nutno nejen dáti v pohyb to, co jest v rozpočtu obsaženo v číslici 2 miliard Kč, nýbrž je nutno vypracovati zvláštní investiční program, do kterého by byly zařazeny věci, které se nenacházejí ve státním rozpočtu, které však svou povahou a účelností jsou aktuelní také pro řešení problému nezaměstnanosti a které, nemohouce býti dotovány státním rozpočtem, musejí býti podloženy mimořádnou půjčkou, jak to vyžaduje dnešní těžká mimořádná doba.

V tom směru nutno tedy pracovati k tomu, aby, jak již to předseda naší strany posl. Hampl zde vyslovil, i ostatní strany a činitelé úřední pochopili, že nelze brániti se nutnosti uskutečniti půjčku, poněvadž na realisování této půjčky závisí klidný chod našeho života v republice. Od této půjčky závisí také zlepšení celého hospodářského života a konečně od investičního podnikání závisí také úspěch financí státních. Bude-li hospodářský život oživen, nastane-li větší produkce, nastane větší oběh a obrat peněz a tím také to minus, které dnes ve státních příjmech se objevuje jako důsledek hospodářské krise, obrátí se v plus, které poplyne do státních pokladnic jako garancie potřeb státního rozpočtu na r. 1931.

Neběží tedy pouze o otázku řešení krise z důvodů nouzových, nýbrž také o otázku řešení krise s ohledem na klid ve státě a s ohledem na tisíce a desetitisíce trpících a také s ohledem na finanční zájmy samého státu.

Jsme přesvědčeni, že moudří lidé ve vedení našeho státu pochopí, že jako každá mimořádná doba, tak také i dnešní mimořádná situace vyžaduje, aby stát opatřil se náležitými prostředky pro řešení tak veliké bolesti, jakou je krise a ji provázející nezaměstnanost. Poznamenávám, že státní správa již podle finančního zákona čl. II. má možnost realisovati ihned velmi účelné investice. Finanční zákon povoluje totiž čsl. drahám, aby na železniční investice použily 400 mil. Kč, buď z výnosu přepravní daně anebo úvěrem. Že by výnos přepravní daně byl vyšší, o tom pochybujeme, a již finanční zákon pamatoval na to, že nebude dostatek příjmů a že tedy železniční správa může saturovati svoji potřebu úvěrem. To znamená, že tento resort má okamžitě žádati finanční resort státní, aby realisování úvěru bylo ihned vykonáno, aby mohla býti provedena tato důležitá investiční část našeho státního rozpočtu.

Zde připomínám, že běží o velmi důležité obory investiční, že nejenom samotné státní dráhy mohou opatřiti své dílny nutnými pracemi, ale že mohou zadati ihned dodávky lokomotiv, vozů, kolejnic, podnikům průmyslovým, které zejména na tyto dodávky železniční jsou odkázány a které, jak víme, vesměs jsou ve stavu výrobní stagnace.

Dále upozorňuji, že kromě této položky je ve finančním zákoně položka 81 mil. Kč, které státní rozpočet povoluje zase železniční správě na výstroj vozidel průběžnou brzdou tlakovou. 81 mil. Kč znamená ohromného činitele v této produkci, na které jsou zase závislé naše domácí podniky, ať již běží o brzdu Knorrovu nebo o brzdu Božičovu. Je tedy třeba, aby zejména administrativa železniční v této věci se rychle rozhodla, aby tyto tlakové průběžné brzdy okamžitě objednala, poněvadž finanční zákon garantuje železniční správě příslušnou položku na krytí této dodávky. Získati prostředky přísluší ministerstvu financí, s jehož souhlasem tato položka 81 milionů Kč dostala se do finančního zákona. A je celá řada objednávek státních, které by zlepšily daný stav. Jak jsem již pravil, běží nyní o to, aby naše administrativa na podkladě státního rozpočtu, ale též i na podkladě té budoucí půjčky státní činila okamžité přípravy, aby objednávky byly rychle vyřizovány.

Tato dodávková akce státní může býti realisována ihned, poněvadž i když nebudou okamžité prostředky pokladní, jsou přece dodávkové lhůty. Objedná-li stát v únoru, řekněme, kolejnice, lokomotivy, vozy a průběžné brzdy tlakové, nebudeme spláceti ihned, nýbrž po dodávce. To znamená, že mohou býti objednávky činěny ihned a v intervalu bude povinností státní správy, aby si získala na krytí těchto objednávek prostředky finanční cestou vnitřní anebo zahraniční výpůjčky.

Po této dodávkové akci, která je uskutečnitelná za dnešního počasí, kde je možno v továrně i za mrazu a sněhu a nepřízně počasí pracovati, která by oživila zejména náš kovoprůmysl v celé republice, mohlo by býti ihned přikročeno k akcím investičním povahy stavební. Poznamenávám, že státním rozpočtem v rámci těchto 2 miliard Kč je možno uskutečniti velmi slušný počet staveb. Máme tu zejména stavby budov veřejných a škol, máme zde možnost staveb, které se dotýkají ministerstva pošt, zřizování telefonů a telegrafů, máme zde resort silniční, který jest opřen silničním fondem a má spoustu hotových projektů, běží dále o stavby mostů, regulace řek, vodní přehrady a takové práce, které jsou jaksi normálním výkonem našich hospodářských resortů státních. (Předsednictví převzal místopředseda Roudnický.)

Tyto investice mohl stát připraviti a zejména pak ty, které má podloženy státním rozpočtem. Máme na př. ve finančním zákoně ustanovení, že pro období 15 let povoluje se výdaj 900 milionů Kč na stavbu vysokých škol a z této částky je možno použíti na rok 1931 60 mil. Kč To je investice, která má již právní platnost, která potřebuje jen finančního podložení, které má obstarati zase resort finanční, poněvadž ministerstvo financí souhlasem s touto investicí zavázalo se také k opatření finančních prostředků. Víme-li, že na r. 1931 jest zde disponováno položkou 60 mil., shledáváme, že dvě města důležitá, kde je velice značná nezaměstnanost, Praha a Brno, těmito stavebními projekty by byly velice posíleny, poněvadž značný počet nezaměstnaných na stavbách našich vysokých škol mohl by se obživiti.

Kromě této položky je ve finančním zákoně povoleno pro období 10 let 280 mil. na stavbu menšinových škol státních. Jsou to menšinové školy státní pro každou menšinovou národnost, tedy školy, které jsou pro oblasti menšinové velice důležité a potřebné. A z této položky 280 mil. Kč jest pro r. 1931 vytýčeno 28 mil. Kč na stavbu těchto škol. Poznamenávám, že běží o velice důležité obvody menšinové, které jsou postiženy nezaměstnaností. I v západních Čechách, kde má býti z tohoto titulu stavěna škola menšinová ve Zbuchu, škola na Staších na Šumavě a řada jiných škol, očekávají nejen naše menšiny toto účelné školské zařízení, nýbrž čeká tisíce dělníků, aby nalezli práci a touto prací se obživili. Myslím, že se to bude týkati i všech ostatních oblastí, neboť státní školy menšinové jsou pro všechny národnosti, které prokáží v menšinovém obvodě potřebu své školy. Poukazuji tedy zde zejména na tyto důležité investice stavební, k nimž, jak jsem řekl, ještě nutno připojiti silniční projekty, úpravní projekty a j.

Řekl jsem, že druhým činitelem v tomto podnikání investičním je samospráva. Samospráva vykonala u nás od převratu nesmírně dílo. Měla před sebou povinnost rozřešiti problém obnovy našich měst a obcí, které byly válkou úplně zdecimovány. Když pozorujeme, jak zejména největší města v období 12 let po zdemokratisování samosprávy se rozrostla, jak tato města jsou vybavena moderními potřebami a zařízeními sloužícími občanstvu a když vedle toho vidíme, že v nejtěžších dobách samospráva investovala miliardy do tohoto podnikání, shledáváme, jak důležitým činitelem nyní, kdy běží nejen o účelové, nýbrž i nouzové věci, může býti samospráva, když jí v podnikání nebudou činěny překážky. Poznamenávám, že samospráva, tedy obce, okresy a země v celé republice, vykazuje v posledních letech 6 miliard investičních položek na jeden rok. To znamená třikrát tolik, co má stát ve svém státním rozpočtu na investice. Korporace samosprávné v tomto oboru investičním mohou vykonati daleko více, než může vykonati na podkladě svých finančních disposic stát. Konečně samospráva má nejvyšší zájem, aby jí bylo podnikání umožněno, poněvadž bezprostřední účinky hospodářské krise a nezaměstnanosti jí se nejdříve dotýkají. Nezaměstnaní nechodí intervenovati chodí ovšem také hromadně a často do Prahy k ústředním úřadům, jako chodí intervenovati k samosprávě. Nezaměstnaní občané žijí v místě. Oni vidí to viditelné v místě obec - oni přijdou na obec, žádají práci anebo ochranu podpůrnou. Tedy obec jest jakýmsi nárazníkem mezi sférou trpících a státem. Obec přijímá první náraz a také pochopitelně již z vlastního svého podnětu stará se, aby zlepšila hospodářské poměry a pomohla těm, kteří v rámci území samosprávného žijí. Obcím tedy připadá veliký úkol.

Řekl jsem, že běží téměř o 6 miliard, které za r. 1931 mohou se obrátiti k dobru a pomáhati k obnově a zlepšení dnešního hospodářského života. Vidíme tedy, že samospráva jest velmi důležitý činitel při řešení hospodářské krise a nezaměstnanosti a že bude nutno, aby byla v tomto svém činění podporována.

Je třeba doložiti, že samospráva má velmi těžkou a nevýhodnou situaci finanční. Ještě pořád vláčíme na nohou okovy zákona č. 77 a téměř všechna veliká města vykazují nejen normální schodky svého běžného hospodaření, ale i schodky nevyrovnané bývalým t. zv. vyrovnávacím fondem. U obce plzeňské je to na př. 27 mil. Kč, které nebyly vyrovnány a které nyní jako příšera přenášejí se z roku na rok, aniž by bylo možnosti, aby tato číslice, která jako můra dusí celý hospodářský život obce, nějakým způsobem byla umořena.

Měli jsme naději, že novelisací zákona č. 77, tedy podle zákona č. 169 se zlepší poměry. Ale jak vidíme, po stránce finanční poměry v samosprávě, která vykazuje schodky, přece se nezlepšily. Zemský výbor v Čechách již na př. konstatuje, že ze státních přídělů má k disposici pouhých 132 milionů Kč, které celé věnuje na příspěvky obcím a okresům, které vykazují schodky. Ale hned na to zemský výbor stanovil nemožný klíč, který odporuje tendenci zákona, neboť říká-li zákon, že teprve tehdy, nemohou-li obce po vyčerpání nejvyšší míry přirážek a dávek své schodky krýti, má následovati vyrovnávací akce, pak je nesprávné, když zemský výbor - nevím, jak k tomu přišel - postaví si klíč, podle kterého bude honorovati samosprávu, která byla postižena těmito schodky. Zemský výbor u nás v Čechách, nevím, je-li to všeobecné, ustanovil - myslím, že tu bude jistě vliv ministerstva financí a ne-li pana ministra, tedy jistě byrokracie, která nám stvořila bič proti samosprávě - prozatím stanovil, že se má obcím, které jsou postiženy schodkem, přispěti kvotou podle jejich ztrát z r. 1927, a sice kvotou, kterou ztratila obec na dani obratové a přepychové a na dávce z motorických vozidel. To je opatření nesmyslné, neodpovídající poměrům. Znamená to, že na příklad obec - konkretně řečeno Plzeň, která nezaviněně upadla do těchto schodků, poněvadž jí nebyly vyrovnány, by na svůj požadavek 22 mil. Kč dostala 6 mil. Kč, že tedy 16 mil. Kč se připíše k těm schodkům z minulých let, které minulý vyrovnávací fond nevyrovnal. Vidíme-li, jakou důležitost má samospráva nejen v dnešním hospodářském dění, nýbrž i pro stát, pro celý veřejný život, pak myslím, že tendence, takto materielně ubíjeti samosprávu, která hoří životem a má vůli pracovati, a to dobře pracovati, jest hříchem, neboť se jí tímto způsobem život znesnadňuje.

Řekl jsem, že samospráva může nyní velmi mnoho činiti ve věci investic. Zase vám dám konkretní případ, aby bylo zjevné a jasné, jaké překážky se nám staví. V Plzni máme v rozpočtu na investice položku 72 mil. Kč. Těchto 72 mil. Kč máme dokonce kryto výpůjčkami. Máme tedy k disposici na penězích 72 mil. Kč, ale nesmíme dáti sekerou štípnouti ani poleno, poněvadž slavný zemský výbor nám ještě rozpočet nevyřídil. On nám jej vrací a půjde-li to touto byrokratickou cestou, dostaneme vyřízený rozpočet zase až na Sylvestra, jako tomu bylo r. 1929, výhodněji snad 16. prosince, jako tomu bylo r. 1930. Půjde-li to tedy tím zdlouhavým postupem, na nějž již žaloval posl. Hampl, samospráva vinou naší byrokracie a komplikovaností administrativy bude vyřazena ne ze své vůle ona má vůli pomáhati - nýbrž vinou byrokracie, aby se na tomto důležitém investičním aktu podíleti nemohla.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP